Peter Geelen (1960, Mol) kan op een meesterlijke wijze het verleden heroproepen. Dat bewees hij al met de Tempelierstrilogie ‘De Paarse Ruiter – Het Gif van Vienne – Vuurdood’.
Met zijn eerste misdaadroman ‘Volbracht’ wierp hij zich eveneens grondig op Beethoven. In zijn nieuwste misdaadroman ‘Zittend naakt’ doet hij hetzelfde met de grote schilder Modigliani.
Inhoud
Op enkele dagen tijd worden in New York drie joden vermoord. Erg vreemd was dat hun ogen waren uitgestoken. Een verwijzing naar de holle donkere ogen van Modigliani? Eén van hen was een kunstvervalser die zich had toegelegd op het kopiëren van deze Italiaanse schilder .
Inspecteur Chandler en zijn jongere collega Steve Foster worden op de zaak gezet. Als ze vermoeden dat het met een kunstroof te maken heeft, stelt Foster voor om Jennifer Byron, een FBI-agente van het Art Crime Department, een vroeger liefje van hem, erbij te betrekken. Ze ontdekken dat in een bij de vermoorde vervalser gevonden Nederlandstalige cataloog over Modigliani ‘Zaal 26, Koninklijk Museum van Schone kunsten’ werd geschreven bij het schilderij ‘Zittend naakt.’
Wanneer in Antwerpen een poging tot diefstal van een Modigliani in datzelfde museum wordt vastgesteld, wordt dadelijk de link met de gebeurtenissen in New York gelegd.
Steve Foster en Jennifer Byron nemen onmiddellijk het vliegtuig naar Antwerpen om daar de zaak verder te onderzoeken. Ze krijgen er de steun van commisaris Roger Adams die hen verder wil bijstaan.
Het hele onderzoek mondt uit in een ingewikkeld kluwen en krijgt nog vele verrassende wendingen.
Commentaar
De auteur heeft zich ongelooflijk goed gedocumenteerd over Modigliani en de heersende praktijken in de kunstgalerijen Dit komt uiteraard de geloofwaardigheid van het verhaal ten goede. Dit vlot geschreven verhaal blijft spannend tot de laatste bladzijde en kent nog een onverwachte ontknoping. De typische ‘Twist in the tail’ dus. Spijtig dat hier en daar wat spelfouten staan. Maar dat is dus detailkritiek. Het eerste boek zonder fouten moet trouwens nog worden geschreven. Geelen bewijst hier nogmaals dat hij een spannend verhaal op een zeer boeiende manier kan uitwerken.
Beoordeling
Dit boek leest als een trein en is een echte pageturner. De cover is ook mooi gevonden, want heeft zo een dubbele betekenis. De personages zijn erg levendig uitgewerkt, zodat je met hen kan meeleven in hun belevenissen. Een echte aanrader.
Uitgeverij Kramat, Westerlo, 2011, 230 blz.
Willy Van Damme