Kevin Valgaeren is van vele literaire markten thuis. Hij studeerde Nederlandse en Engelse taal- en letterkunde, begon als filmjournalist bij het magazine Film en Televisie. Met zijn academische achtergrond bewijst hij zich geregeld met scripties en essays in de meest uiteenlopende genres. Opvallend daarbij is zijn fascinatie voor goochelen, magie en de Victoriaanse tijdsgeest die hij als drager voorziet van deze sfeer. Combineer deze drie bouwstenen en je zult niet heel verrassend uitkomen bij vampirisme, een fictiesegment dat zich, net als de Victoriaanse leefwereld, wentelt in barok. Valgaeren mag met recht en reden de inleider worden genoemd van de ‘gothic novel’ in Vlaanderen. Hij werd daar in 2011 ook voor beloond met de Schaduwprijs voor zijn boek De Ziener.
Inhoud
Met Bloedlijn zit hij in hetzelfde stramien. Het boek is chronologisch opgebouwd en bestaat uit een stroom van brieven, telkens vanuit een verschillend standpunt. Vicky Timmermans wordt het slachtoffer van een aanranding, maar ontkomt op miraculeuze wijze, dank zij de tussenkomst van een “goede” vampier. De tweede hoofdpersoon, David Mayfair komt in Turnhout zijn grote liefde Sterre Schemers (mooi gecaste naam) opzoeken, moet daarvoor de toorn trotseren van zijn Nemesis: Valeth.
Snel blijkt het doodgewone Turnhout het verzamelpunt te zijn voor alle vampiers ter wereld. Het meisje Sterre staat daarbij op een ongezonde manier in het brandpunt van de belangstelling.
Commentaar
Je kunt van Valgaeren niet zeggen dat hij niet origineel uit de hoek komt. In een tijdperk waarin tobbende politie-inspecteurs de soms saaie toon zetten, probeert hij het met een gothic novel. Helemaal in de stijl van het genre compenseert de vlotte taal de logge structuur van deze literaire keuze, waarbij de monologue intérieur dominant aanwezig is.
Beoordeling
Bloedlijn heeft soms last van bloedeloosheid in de lange passages. Maar Valgaeren laat vakkundig de kortstondige hitsigheid van een vampierenbestaan het ritme doorbreken. Knap van Valgaeren is hoe hij, in weerwil van de literaire mode die steeds een grote stad als achtergrond schetst, van het ordinaire Turnhout een bruisende metropool maakt, waar donkerte en onheil regeren.
Uitgeverij Kramat, 2012, 370 blz. 19,95 euro.
Raymond Rombout