Hiroshima

Recensie: ‘Terug naar Hiroshima’ van Bob Van Laerhoven

terugnaarhiroschimaJapan, 1995. De economische bubbel is gebarsten, het land verkeert in een zware economische crisis.

In Hiroshima brengt het lot een aantal mensen samen in een confrontatie die dramatische gevolgen heeft. De diplomatenzoon Xavier Douterloigne keert terug naar de Stad van de Vrede om in het reine te komen met de dood van zijn zus Anna. Politieinspecteur Takeda vindt een misvormde, dode baby onder het Vredesmonument, een herinnering aan het oorlogsverleden van de stad. Een Yakuzaleider, van wie wordt gezegd dat hij de Japanse demon Rokurobei incarneert, verdedigt meedogenloos zijn misdaadimperium tegen zijn dochter Mitsuko. En de punkauteur Reizo, bezeten door ultranationalistische idealen van zijn literair idool Mishima, deinst voor niets terug om de roman waarvan hij droomt te kunnen schrijven.

Op de achtergrond zindert het onuitwisbare verleden van Hiroshima na. De experimenten van de Japanse geheime eenheid 731 tijdens de Tweede Wereldoorlog leggen een duistere smet op de keizerlijke familie.

De eerder trage ontwikkeling van het verhaal waarbij alle personages uiteindelijk mekaars pad kruisen stoort geenszins de verfijnde wijze waarop het totale verhaal verteld wordt. De lezer wordt bij bijna alle personages die maar mondjesmaat volledig worden “onthuld”, regelmatig op het verkeerde been gezet. Dit komt de spankracht van het verhaal zeker ten goede. Ook de uitdieping van de karakters, waarvan er toch een paar op zijn minst merkwaardig te noemen zijn, is dermate goed opgebouwd dat je het gevoel krijgt dat er bij ieder nieuw gegeven over een personage een tipje van de mysterieuze sluier wordt opgelicht.

Ook een belangrijk hoofdpersonage is de stad Hiroshima zélf. De stad, waar het verhaal zich situeert, ademt als het ware nog steeds de gevolgen van de atoombom. Deze achtergrond creëert constant een ietwat sombere sfeer die het verhaal een extra diepte geeft.

Het is ook duidelijk dat de auteur zijn huiswerk gemaakt heeft wat betreft het Japan van midden de jaren negentig. Dit zorgt voor een authenticiteit die het referentiekader van de verschillende verhaallijnen verheft boven een gewone opsomming van gebeurtenissen in een willekeurige stad.

Kortom, dit boek is een aanrader voor iedere liefhebber van een misdaadverhaal dat af en toe eens grondig buiten de lijntjes kleurt.

Wim Van Loock