Raymond Rombout: “Kunstroof”

kunstroofRaymond Rombout is bedrijfsjournalist bij de NMBS, auteur van enkele non-fictieboeken over James Bond en recensent voor Crimezone, vader van Scott, Stuart en Donatella, filmliefhebber, kenner van James Bond, schrijver van een thriller

Inhoud

Arturo Dias, hoofdpersonage in Kunstroof, werkt zich in het casino van Namen in nesten. Niet de eerste keer in zijn leven. Vaak kent hij dan wel een uitweg. Ook deze keer, maar daardoor belandt hij in de auto van de politiechef Jean Renard.
Jean Renard weet vlug wie hij bij zijn vader te logeren legt: ex-gevangene, kunstkenner, ex-onderhandelaar bij ontvoeringen. Renard biedt Dias aan om voor een kunstbiënnale in Falmignoul veiligheidsagent te zijn. Dias is zeer vertrouwd met kunst, zowel oudere als moderne. Renard heeft redenen om aan te nemen dat er op de biënnale nare dingen kunnen gebeuren. En Dias is dan een onverwacht geschenk op zijn weg.
Ogenschijnlijk verloopt de biënnale op het kasteel van baron Guy de Mesmaecker volgens de te verwachten procedure. Pas op het einde heeft Dias door wat er aan het gebeuren is. Hij grijpt in en voorkomt dat de bende rond Tony Leroy aan de haal gaat met belangrijke schilderijen. Maar door zijn interventie kunnen de dieven niet meer van het kasteeldomein weg en gijzelen ze tien mensen in het kasteel, onder wie Arturo Dias.
Buiten het kasteel komt er een machtsvertoon op gang van verschillende elkaar beconcurrerende politiemachten. Dias slaagt er ook in om met een list en de hulp van mooie en jonge Claire de internationale pers ter plekke te krijgen. En natuurlijk komt het hele dorp ook naar het schouwspel rond het kasteel kijken.
Is het de bende erom te doen om met gewelddaden hun slag te slaan? Zal Dias in staat zijn om te voorkomen dat er slachtoffers vallen? Zal hij de kant kiezen van de bende of blijft hij trouw aan zijn gegeven woord aan Renard?

Commentaar

Kunstroof komt over als een met speels gemak geschreven verhaal, het leest tamelijk vlot. Rombout kan goed schrijven en weet het een en ander over kunst. Maar  Kunstroof overtuigt m.i. niet als thriller, niettegenstaande de titels van de hoofdstukken wijzen op een minutieus opgebouwde spanningslijn. Spanning ontbreekt door uitgebreide beschrijvingen van sfeer, locatie en overige details. Het verhaal op zich is deugdelijk. We hebben een stoere held, een jonge heldin, een politieman en een zootje geboefte dat zich schuldig maakt aan kunstroof. Het laat zich eenvoudig raden hoe dit afloopt.
Hoofdpersonage Arturo Dias is een interessante schepping van de auteur. Arturo heeft de potentie van een lange houdbaarheidsdatum.
Door de structuur en de zeer exacte locatiebeschrijvingen krijg je de indruk van een scenario. En het zou me niet verwonderen als het boek vlot verfilmd kan worden.

Beoordeling

Een thriller? Nee daar ontbreekt naar mijn mening toch wel de spanning te veel voor, maar wel degelijk een heerlijke misdaadroman. De held Arturo Dias heeft het wel degelijk in zich om, met iets meer diepgang, een geslaagd romanpersonage te worden. Het wachten is dan ook op het volgende boek.

Els Abrath

Biografie Raymond Rombout